Friday 13 December 2019

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

Ketika dan Kalimat

Semester 7 merupakan semester yang sangat mencabar bagi diri aku. Dua subjek yang tiada dalam jadual (LAX, PITA) dan empat subjek yang setiap minggu ada tugasan (Keterampilan Bahasa Melayu, Multimedia dalam Bahasa, Pelaksanaan Program, Kewangan)

Lagi mencabar bila dapat tugasan Multimedia dalam Bahasa setiap minggu. Terpaksa pergi rakam video, ambil gambar dan lain-lain. Pengambilan video bukan mudah seperti orang rakam video sebab tugasan yang diberikan berdasarkan tema. Antara tema yang aku dan kawan-kawan perlu ikut ialah video one shot, konvo UPM, temubual pensyarah, fokus, seram dan banyak lagi

Salah satu cabaran buat video ni ialah peranan setiap ahli kumpulan dalam video. Semua orang berpeluang jadi pengarah, penyunting, pembikinan cerita dan pelakon. Pelakon redha je bila pengarah bagi role

Tapi makin lama, aku jadi suka dengan subjek Multimedia dalam Bahasa ni. Sebab ini merpukan salah satu subjek yang kau tak perlu menghadap buku 24 jam. Prof. memang buat subjek ni sebagai subjek praktikal. Seronoknya ialah kau alami sendiri susah senang nak selesaikan tugasan setiap minggu. Dan benda yang paling aku suka masa rakam video one shot three layer. Walaupun kelam kabut, tapi kami dapat hasilkan video yang lain daripada yang lain bak kata Prof. sebab semua ahli kumpulan kami masuk dalam video tu. Sampaikan tak sempat nak ambil video kehuruharaan kami je 🤣🤣🤣.

Bukan itu saja. Kami juga belajar cara gunakan Adobe Photoshop masa kelas amali subjek Multimedia dalam Bahasa. Betapa seronoknya bila kami dapat belajar benda baru dan kami dah tahu nak buat kalendar kami sendiri!!!!. Bak kata Prof. tak semestinya budak Bahasa dan Linguistik Melayu kena kerja di Dewan Bahasa dan Pustaka. Dengan adanya kemahiran grafik, korang boleh kerja di mana-mana tempat je.

Pesanan Prof. sangat berguna. Cara didikan Prof. sangat memberi impak yang besar pada aku. Salah satunya ialah, disiplin. Tepati masa!! itu yang penting. Terima kasih Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim, ahli Gadis Trex Production serta kawan-kawan Bahasan dan Linguistik Melayu. Tiba-tiba rasa sedih pula nak habiskan zaman ijazah ni 😢. Lagi seminggu je waktu bersama kawan-kawan.







No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KALENDER

Saya berjaya buat kalendar sendiri hasil ajaran En. Akmal. Terima kasih En. Akmal