Friday 20 September 2019

BBM3410Satu2019:DIRI

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya merupakan Siti Nabilah binti Rahim (191202). Saya berasal daripada Tanjong Sepat, Selangor. Saya merupakan anak kedua daripada empat orang adik beradik. Saya melanjutkan pelajaran ke peringkat Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) di Sungai Pelek, Selangor. Setelah menamatkan STPM, saya menerima tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Putra Malaysia (UPM) di Serdang, Selangor. Kursus yang ditawarkan oleh pihak UPM ialah kursus Bahasa dan Linguistik Melayu.

Berada di alam universiti amat berbeza dengan alam persekolahan. Pihak universiti mewajibkan pelajar tahun 1 untuk menetap di kolej dan merit perlu dikumpul agar pelajar terlibat dalam pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh pihak kolej. Saya menetap di Kolej 15 yang kini dikenali sebagai Kolej 12. 

Saya mengambil major Bahasa dan Linguistik Melayu dan mengambil Pengurusan Sumber (Resource Managerment) sebagai minor. Pelbagai mata pelajaran yang perlu saya ambil mengikut kehendak kursus. Antara mata pelajaran menarik yang sudah saya ambil ialah mata pelajaran Bahasa Asing. Saya mengambil bahasa asing Bahasa Thailand. Bahasa Thailand merupakan satu mata pelajaran yang snagat menarik sepanjang saya belajar di UPM. Hal ini kerana, saya dapat mempelajari bahasa, tulisan dan budaya orang Thailand. Sebagai conotoh, saya pernah terlibat di dalam salah satu acara yang sering dilakukan oleh orang Thailand iaitu Songkran (Watar Festival) yang juga dikenali sebagai Festival Air.




No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KALENDER

Saya berjaya buat kalendar sendiri hasil ajaran En. Akmal. Terima kasih En. Akmal