Kajian Wacana dan Strategi
Komunikasi: Teori dan Aplikasi terdiri daripada wacana dan strategi komunikasi
(Bab 1). Terdapat beberapa teori yang dibincangkan dalam bahagian wacana. Wacana
merangkumi percakapan, komunikasi, tulisan dan teks yang dianalisis untuk
mencari makna tersirat dan tersurat, serta wacana juga merangkumi bahasa simbol,
bahasa isyarat yang ada memberikan maksud kepada semua pihak (Normaliza Abdul
Rahim, 2018b).
Bab dua merupakan bab berkaitan
teori antaranya ialah Teori Analisis Wacana Brown & Yule (1983), Teori
Analisis Wacana Stubbs (1983), Teori Analisis Wacana Kritis vanDijk (1977),
Pendekatan Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2018) dan Teori Analisis Wacana
Normaliza Abd Rahim (2018). Berdasarkan Teori Analisis Wacana Brown & Yule
(1983) terdapat empat elemen utama di dalam wacana. Elemen tersebut ialah
pra-andaian, implikatur, rujukan dan inferens. Secara amnya, pra-andaian
diistilahkan sebagai pragmatik atau andaian yang mungkin akan diterima oleh
pendegar. Implikatur merupakan kemungkinan makna yang disampaikan oleh penutur
berbeza dengan apa yang mereka bicarakan. Rujukan merupakan ujaran yang
berbentuk rundingan. Dan inferens merujuk kepada kesimpulan atau hubungan daripada
satu ungkapan dengan ungkapan yang lain.
Wacana dapat disampaikan melalui
beberapa cara antaranya ialah melalui lirik lagu, cerita dan ungkapan (Bab 3). Hal
ini kerana, analisis wacana tekstual dan ujaran membincangkan tentang tiga elemen
utama dalam wacana. Elemen tersebut merupakan wacana tekstual lirik lagu, wacana
tekstual cerita sosial dan ujaran dalam kalangan kanak-kanak. Berdasarkan bab
ini, penyampaian wacana disentuh dengan mengaitkan penceritaan kanak-kanak
autisme.
Selain daripada wacana, terdapat
juga strategi komunikasi yang dinyatakan di dalam buku Kajian Wacana dan
Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Berdasarkan bab empat, komunikasi
dapat dilakukan dalam pelbagai bentuk antaranya ialah komunikasi dalam kumpulan
besar dan kumpulan kecil. Komunikasi juga dapat disampaikan dalam media cetak
atau media massa.
Bab lima ini merupakan bab berkaitan
strategi komunikasi dapat dikaitkan dengan taksonomi dan pendekatan strategi
komunikasi. Menurut Normaliza Abd Rahim (2019) yang mengadaptasi kajian Tarone
(1977) menyatakan bahawa strategi komunikasi mempunyai lima unsur iaitu
pengelakan, prafrasa, pemindahan secara sedar, meminta pertolongan dan akhir
sekali ialah mimikan. Unsur-unsur strategi komunikasi seperti prafrasa,
pemindahan, meminta tolong, mimikan dan pengelakkan dirincikan lagi dengan
huraian yang lebih mendalam (Tarone, 1980).
Bab enam membincangkan tentang komunikasi
yang dapat dikaitkan dengan golongan kanak-kanak dan ia dapat dianalisis
menggunakan taksonomi dan pendekatan strategi komunikasi. Perkara ini dapat
dikaji dengan menggunakan 16 pendekatan iaitu singkatan, perkataan baharu tiada
makna, penafian, percanggahan, persoalan, pengulangan, perujukan, pembentulan,
kendiri, topil berlainan, perngabaian mesej, celahan, penangguhan, terjemahan
literal, pelbagai bahasa, pertukaran kosa kata, imaginasi dan kesopanan (Normaliza
Abd Rahim, 2019). Pada bab tujuh, cadangan dan pandangan berdasarkan kajian
wacana dapat digunakan supaya dapat membantu penyelidik membuat penelitian
dalam kajian wacana dan strategi komunikasi.
Implikasi buku ini ialah, saya dapat
mempelajari pelbagai ilmu berkaitan wacana. Di samping itu, wacana dan strategi
komunikasi dapat digunakan dan diaplikasikan dalam kehidupan sehairan.
Buku ini berharga RM20
Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian
Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit
Universiti Terengganu Malaysia (UTM).
No comments:
Post a Comment