Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk


Sinopsis Cerita Sosial 1 (Nenek dan Datuk).



Alim dan keluarganya pulang ke kampung. Setelah sampai, Alim marah, sedih dan menangis kerana tidak melihat ayam dan itik di reban. Alim menyangka semua ayam dan itik milik datuk dan neneknya sudah mati. Namun, neneknya menunjukkan reban baru yang dibina oleh datuknya kepada Alim. Alim keliru dan menangis kerana kedudukan perabut di dalam rumah datuk dan neneknya berubah. Kelakuan Alim membuatkan keluarganya sedih namun, Alim merupakan anak yang istimewa kerana dia ialah kanak-kanak autisme.



Rujukan:

Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Stratergi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.





Multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial ini:


1. Multimedia Linear/ Squential.
Medium tersebut sangat berguna untuk menyebarkan cerita sosial mengenai kanak-kanak autisme. Hal ini kerana, melalui penceritaan dan perfileman ia dapat membukan mata masyarakat agar lebih prihatin terhadap kanak-kanak autisme ini. Seterusnya, cerita-cerita tersebut diposkan di media-media sosial yang lain seperti di Facebook dan Twitter.

2. Facebook
Kebanyakan pengguna media soisal mempunyai akaun Facebook. Oleh itu, cerita sosial ini boleh dikongsikan di dalam medium ini kerana dapat memberi pendedahan kepada pengguna Facebook tentang kanak-kanak autisme.


3. Twitter
Pada masa kini, masyarakat gemar berkongsi cerita melalui laman sosial Twitter. Oleh itu, cerita yang disampaikan mendapat perhatian ramai selanjutnya memberi gambaran kepada masayakat mengenai kanak-kanak ausitme ini.

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KALENDER

Saya berjaya buat kalendar sendiri hasil ajaran En. Akmal. Terima kasih En. Akmal