Dalam kursus BBM 3410 Multimedia dalam Bahasa, pelajar
dikehendaki membuat satu akaun blog. Segala aktiviti akan dimuat naik ke dalam
blog. Oleh itu, blog didefinisikan sebagai suatu medium yang digunakan oleh
seseorang dalam bentuk formal dan tidak formal dan ia merupakan perbincangan
bertulis (Normaliza Abd Rahmi, 2014). Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim
(2019) menjelaskan bahawa, blog merupakan ruangan untuk seseorang berdialog sama
ada di antara penulis dan pembaca, pembaca dan pembaca atau penulis blog dengan
penulis blog yang lain. Wang & Woo (2008) pula menyatakan bahawa blog dapat
didefinisikan sebagai satu alat teknologi yang memberikan pengguna ruang untuk
menyusun maklumat, menyiarkan dan berkongsi idea, memberi maklum balas dan
komen, menilai hantaran daripada orang lain, belajar daripada orang lain,
bertanggungjawab terhadap penulisan dan pembelajaran serta meletakkan pendapat
mereka di dalam penulisan.
Menurut Ferdig & Trammell (2004) menyatakan bahawa
terdapat syarat-syarat yang perlu dipatuhi oleh penulis dalam penulisan blog. Normalilza
Abd Rahim (2014) menjelaskan bahawa terdapat sepuluh cara penulisan blog dengan
baik:
- Tajuk yang menarik dapat menarik perhatian pembaca
- Menarik perhatian pembaca dengan cara mengolah cerita yang menarik
- Menggunakan atau memasukkan ayat-ayat humor atau berunsur kelakar supaya pembaca tertarik untuk membaca cerita yang disampaikan
- Pastikan terdapat hujah yang terbaik untuk menghuraikan penulisan
- Mengaitkan penulisan dengan berita atau isu semasa
- Menggunakan struktur ayat yang ringkas dan mudah difahami
- Penggunaan ayat yang mudah difahami
- Dapat berkomunikasi dengan pembaca
- Memasukkan unsur moral dan nilai keindahan di dalam penulisan
- Berilmu dalam penulisan pendidikan.
Penggunaan blog dalam pembelajaran dapat membantu pelajar
untuk meningkatkan kemahiran mereka menulis. Hal ini dapat dibuktikan kerana,
menurut Nadzrah Abu Bakar & Kemboja Ismail (2009) blog berfungsi untuk
meningkatkan tahap kemahiran penulisan di dalam konteks pembelajaran bahasa kedua.
Terdapat tiga kajian berkaitan pembelajaran terhadap penulisan blog. Kajian
tersebut ialah Blog di dalam Pengajian Kesusasteraan, Blog dalam Pembelajaran
Bahasa dan Blog dalam Pembelajaran Tekonologi.
Berdasarkan kajian Blog di dalam Pengajian Kesusasteraan yang
bergenrekan puisi, cerpen, skrip drama dan pantun, kebanyakan responden suka
untuk menulis genre-genre tersebut di dalam blog. Sebagai contoh, responden
suka menulis skrip di dalam bloknya kerana responden dapat berkongsi skrip
melalui blognya secara bersahaja. Hal ini kerana, responden dapat menulis skrip
dalam bahasa sasaran dan responden mempunyai banyak perkara dan idea yang ingin
di sampaikan di dalam skripnya. Oleh itu, blog merupakan platform responden
untuk menulis dalam bahasa sasaran tersebut.
Kajian berkaitan Blog dalam Pembelajaran Bahasa dikaitkan
dnegan pembelajaran bahasa melalui penulisan surat, meluahkan perasaan dan
melalui pemikiran kritis dalam blog. Sebagai contoh, responden dalam kajian ini
sangat berminat untuk meluahkan perasaan dalam blognya. Hal ini kerana, responden
menggunakan blog sebagai tempat responden menulis diari iaitu responden akan menulis
secara peribadi untuk meluahkan perasaan hari ke hari mereka.
Blog dalam Pembelajaran Teknologi membantu responden dalam
proses pembelajaran teknologi. Sebagai contoh, ada responden yang teruja dengan
memasukkan video, audio dan gambar ke dalam blog. Hal ini membantu responden untuk
mencuba sesuatu benda baharu di dalam blog responden dan ia dapat meningkatkan
motivasi di dalam diri mereka untuk terus terlibat dalam aktiviti-aktiviti
berkaitan teknologi.
No comments:
Post a Comment